Blog

Artificiële intelligentie (AI) als efficiëntietool voor organisaties en een krachtige partner voor HR-teams? In een land als België, met een van de meest ingewikkelde loonsystemen wereldwijd, klinkt dit als muziek in de oren van talloze HR-professionals. Hoeveel tijd zouden zij kunnen besteden aan uitdagingen waarmee ze écht meerwaarde creëren als AI repetitieve en veelvoorkomende taken van hen overneemt en juist uitvoert? We spraken hierover met AI-expert en CEO van CROPLAND, Geert Vromman. En we lichten toe hoe Syntegro en CROPLAND samenwerken aan een AI-chatbot op maat van bedrijven met complexe payrollnoden.

Syntegro en CROPLAND werken aan AI-oplossing voor complexe HR-uitdagingen

Grote complexiteit, veel vragen


Complexiteit creëert veel vragen waar werknemers een correct antwoord op verwachten. Dit
belet HR-teams om hun expertise in te zetten waar het er echt toe doet.


Op de Global Payroll Complexity Index, die landen wereldwijd rangschikt volgens de complexiteit van hun loonsysteem, staat België op de derde plaats. De stijgende vraag naar hybride werkmogelijkheden versterkt dit nog. In deze context zijn de verwachtingen ten aanzien van HR-medewerkers hoog. Bovendien worden ze geconfronteerd met talloze terugkerende vragen die hen beletten om hun expertise in te zetten waar het er echt toe doet, aldus Frank De Weser, CEO van Syntegro.


“Complexiteit brengt vragen met zich mee voor HR-professionals. Antwoorden op deze vragen kunnen medewerkers vaak zelf terugvinden in het beleid en de procedures die hun werkgever communiceerde. Toch gaan ze liever meteen te rade bij hun HR-collega’s. Daardoor kunnen deze laatsten te weinig focussen op waar ze écht meerwaarde kunnen creëren en waar ze voldoening uit halen.


Daarom onderzoeken we welke rol AI kan spelen in zo’n omgevingen. En dat doen we samen met CROPLAND, een Antwerpse expert in AI-oplossingen.”


AI-specialist op drie terreinen


CROPLAND werd 11 jaar geleden opgericht door CEO Geert Vromman en bouwde sindsdien veel expertise op in het ontwikkelen en implementeren van AI- oplossingen. Het bedrijf begeleidde tal van Vlaamse ondernemingen naar AI-opportuniteiten in het kader van het Start AI-initiatief van technologiefederatie Agoria.


“We zijn specialisten op drie terreinen: we begeleiden bedrijven met AI- en datastrategieën, we voeren data-engineeringtaken uit en ontwikkelen oplossingen op maat. Waar we vroeger machine learning-modellen bouwden en trainden, is er nu heel krachtige cloudtechnologie beschikbaar. Dat maakt van ons verzamelaars van technologiecomponenten die we, met onze jarenlange expertise, op een slimme manier combineren tot een oplossing op maat. Dit is ook
wat we vandaag samen met Syntegro doen.”


AI-chatbot voor veelvoorkomende vragen


Een AI-chatbot kan veelvoorkomende vragen snel en 100% correct beantwoorden en de workload van HR-teams verminderen.

Syntegro en CROPLAND werken samen aan een AI-chatbot voor een klant waarvan de HR-dienst jaarlijks zo’n 20.000 vragen te verwerken krijgt. Het doel? Een oplossing die snel en correct veelvoorkomende vragen beantwoordt en de workload van de HR-afdeling vermindert.


“Met de chatbot willen we in de eerste plaats antwoorden bieden op eenvoudige vragen, zonder tussenkomst van een HR-medewerker”, vertelt Geert. “Denk aan vragen als: 'Ik heb een sterretje in de voorruit van mijn bedrijfswagen, wat moet ik doen?' of 'Hoeveel dagen mag ik thuiswerken en hoe moet ik thuiswerk aanvragen?”


Volgens Geert en Frank is het van groot belang dat de antwoorden van de AI-chatbot 100% juist zijn. Zijn de vragen te complex, dan stuurt de chatbot de vraagsteller door naar een HRmedewerker. Zo willen Syntegro en CROPLAND het merendeel van de 20.000 jaarlijkse vragen correct met de AI-chatbot beantwoorden.


Uitdagingen en mogelijkheden


AI-biedt efficiëntiewinst, meer werkgenot en motivatie en zal in de toekomst steeds meer mogelijkheden creëren


De grootste uitdagingen van dit project liggen in de complexiteit, erkennen Frank en Geert. Een juist antwoord formuleren op een vraag die verschillende reglementen tegelijk raakt, is ook voor een AI-chatbot moeilijk.


Dat neemt niet weg dat de potentiële impact van deze AI-innovatie op bedrijven groot is. Niet alleen worden medewerkers snel geholpen en boeken ondernemingen een flinke efficiëntiewinst, maar ook het werkgenot en de motivatie van HR-teams nemen toe, geloven Syntegro en CROPLAND. En met een technologie die razendsnel evolueert, nemen de mogelijkheden even snel toe, vertelt Geert.


“Taaltechnologie kan steeds beter met context werken en hoeft dus minder letterlijke woorden om tot een juiste oplossing te komen. Ook de overgang van de chatbot naar een medewerker zal in de toekomst automatisch en onopgemerkt gebeuren. Bovendien opent het gebruik van een chatbot mogelijkheden om alle vragen te analyseren en zo voortdurend op de hoogte te blijven van wat er leeft in je organisatie.”