Blog
Digitalisering en automatisering zijn een dagelijkse realiteit voor de vrijwel alle ondernemingen. Het hybride werken is bijna nergens meer weg te denken en de krapte op de arbeidsmarkt zet bedrijven aan tot efficiëntie-oefeningen waarin digitale technologie onmisbaar is. Bovendien lijkt groeien zonder automatisatie vandaag haast ondenkbaar. Toch lopen belangrijke digitaliseringsprocessen nog vaak mis. Volgens Prof. Dr. Karlien Vanderheyden (Vlerick) en Philippe Miossec, Change Management Lead Quality 4.0 bij GSK, is vertrouwen in technologie cruciaal voor het slagen of falen van digitale transformatie in bedrijven. En daarvoor zijn transparante, flexibele en betrouwbare systemen nodig in combinatie met een goede ondersteuning door een ervaren partner. Dat vertelden beide specialisten tijdens een lezing op de Vlerick HR Day van 14 juni, waar Syntegro aanwezig was als Diamond Sponsor.
Vertrouwen van je medewerkers in technologie is de sleutel tot een succesvolle digitalisering!
Dé uitdaging bij digitale transformatie
“Als medewerkers geen vertrouwen hebben in de technologie die je wil implementeren zullen ze die onvoldoende, fout of helemaal niet gebruiken.” (Prof. Dr. Karlien Vanderheyden)
Hoewel de mogelijkheden van digitale technologie exponentieel toenemen, is de weg naar een succesvolle digitale transformatie voor veel organisaties vaak bezaaid met hindernissen. Zo stelt Prof. Dr. Karlien Vanderheyden dat 85% van de bedrijven reeds een digitaal transformatieproces ondergingen. 75% daarvan faalden. Dit falen is volgens professor Vanderheyden in veel gevallen terug te brengen tot een gebrek aan vertrouwen in de digitale technologie.
Want wanneer medewerkers geen vertrouwen hebben in de technologie zullen ze die ook onvoldoende, fout of zelfs helemaal niet gebruiken. Bijgevolg blijft de verhoopte procesoptimalisatie uit en nemen de kosten toe.
Hoe schep je vertrouwen in technologie?
“Vertrouwen creëer je met transparantie, een grondig begrip door ondersteuning en opleiding, betrouwbare metingen, objectieve data en flexibele software.” (Philippe Miossec)
Volgens Vanderheyden is vertrouwen in technologie het resultaat van een dynamische wisselwerking tussen het systeem, de mensen en de context waarin het systeem geïmplementeerd wordt. Ook Philippe Miossec benadrukt ook het belang van vertrouwen tussen mens en technologie en stelt dat vertrouwen afhankelijk is van zowel menselijke als technologische factoren.
Menselijke factoren zoals ervaring met technologie, verwachtingen en persoonlijkheidskenmerken spelen volgens hem een belangrijke een rol. Aan de technologische zijde is de kwaliteit van de data van belang, net zoals transparantie, fouten in de werking van het systeem, efficiëntie, aanpasbaarheid en de duur van de interactie met de technologie. Zijn advies is dan ook: creëer transparantie, bouw aan een grondig begrip door ondersteuning en opleiding, zorg voor betrouwbare metingen en objectieve data en bied flexibele software.
Workforce management software die je kan vertrouwen
“Flexibiliteit, eenvoud, objectiviteit en een persoonlijke ondersteuning zijn de pijlers waarop Syntegro bouwt aan een workforce management software die je kan vertrouwen.”
Als toonaangevende speler op het gebied van workforce management software, wil Syntegro een oplossing bieden die het nodige vertrouwen schept om digitaliseringsprocessen tot een goed einde te brengen.
Daarom ontwikkelde Syntegro een flexibele oplossing die configureerbaar is, zonder te programmeren. Dat zorg er niet alleen voor dat iedere klant een oplossing krijgt die aangepast is aan zijn specifieke behoeften. Zo garanderen we bovendien ook dat elk medewerker de tool snel begrijpt en er eenvoudig mee aan de slag kan. Op die manier leggen we een stevige basis voor vertrouwen.
Daar bouwen we op voort door ook geautomatiseerde, objectieve data en rapportage te voorzien die tot een grote mate van transparantie leiden en verdere optimalisatie mogelijk maken.
Tenslotte vertrekken we ook steeds vanuit een grondige analyse en bieden we persoonlijke ondersteuning via een single point of contact en juist advies met goede opvolging. Ook dit is voor ons essentieel om de weg naar een succesvolle en toekomstbestendige digitalisering voor onze klanten te effenen.